Logo for Skolen ved Nordens Plads

Bygninger og lokaler

Bygningerne som i dag rummer Skolen ved Nordens Plads, på Sofus Francks Vænge, er bygget i 1956. Dengang rummede bygningerne  to forskellige skoler nemlig Joakim Larsen skolen og Sofus Franck skolen. De to skoler blev i 1973 sammenlagt til Skolen ved Nordens Plads.

Begge skoler blev senere nedlagt og i stedet flyttede flyttede Frederikskolen, som var en heldagsskole i 1987 ind i bygningerne, som de på det tidspunkt delte med VUC og Frederiksberg Ungdomsskole.

I 2005 flyttede VUC ud, og ind flyttede elever fra Skolen på Ingemannsvej og elever fra A sporet på Lindevangsskolen, der tilsammen blev til Sofus Franck skolen.

I 2011 blev Frederikskolen og Sofus Franck skolen så slået sammen, denne gang også med Specialfritidshjemmet Sofus, og det er disse tre institutioner som idag er Skolen ved Nordens Plads.

Skolen modtager børn fra 0. klasse til 10. klasse.

Skolen ved Nordens Plads er et helhedstilbud, hvilket indebærer at lærere og pædagoger arbejder tæt sammen omkring den enkelte elev.

De fleste børn er i på skolen fra 8.15 – 16.30. Dog tilbydes der på skolen pasning fra 7.00 og helt til kl. 17.00

Skolen ved Nordens Plads (Sofus Francks Vænge) består af en hovedbygning i 2 etager samt en sidebygning hvor børnene med svære generelle indlæringsvanskeligheder, har deres klasselokaler.

Derudover har oprettet en satellit på Finsensvej ovenpå Klub Cassiopeia, hvor udskolingen holder til.

Vi har desuden en afdeling på Svanemosegårdsvej, hvor vi huser mellemtrinnet og en del af udskolingen i vores Dagbehandling

Billede af villaen på Svanemosegårdsvej

Skolen har et grundareal på samlet 18.987 m2

Bygningernes grundareal er 5.226 m2, og store dele af skolen er opført i to etager.

Sammenlagt er det totale antal etagemeter 7.474 m2.

Skolens møbler bliver løbende udskiftet, og der bliver indkøbt tidssvarende møbler som passer til elevernes individuelle behov.

Med hensyn til trafiksikkerhed så er der mulighed for handicapbefordring for de elever, hvor der vurderes at være et behov. Resten af eleverne er selvtransporterende.